Marja Ruuti

Marja-Ruuti

ravitsemusterapeutti

Koulutus

  • Ravitsemustieteen maisteri Helsingin yliopisto 1981
  • Laillistettu ravitsemusterapeutti Kuopion yliopisto 2002
  • Luontaishoitaja AK Luontaisterveysopisto 2003

Työkokemus

  • ravitsemusterapeuttina kuntoutuskeskuksissa 2003-2006
  • yksityisvastaanotto vuodesta 2005
  • monipuolista toimintaa luennoitsijana, kirjoittajana ja ravitsemusasiantuntijana
  • kirjoittanut ravinto-osuuden kirjaan Parasta aivoillesi – ohjeita aivojen hyvinvointiin (Otava 2010)

Ravitsemuksen asiantuntijalta apua

Kokeneen ravitsemusterapeutin kanssa keskustelu auttaa löytämään juuri sinulle sopivan tavan syödä ja valita ruokasi. Ihanteellinen ruokavaliosi voi olla esim. vähähiilihydraattinen tai runsashiilihydraattinen tai jotain siltä väliltä yksilöllisen geeniperimäsi, aineenvaihduntasi, kehotyyppisi, elämäntapasi ja -tilanteesi, mahdollisen sairautesi, mutta myös makumieltymystesi mukaan.

Tavalliset terveysongelmat liittyvät usein elämäntapoihin ja erityisesti ravintoon. Niinpä syömisten merkitystä kannattaa pohtia mm. silloin, kun ongelmasi on

  • vatsa- ja suolisto-oireet, myös ns. hiivasyndrooma
  • kohonneet veren rasva- tai sokeriarvot tai korkea verenpaine
  • aikuisiän diabetes
  • reuma
  • immuniteetin heikkous, tulehdusherkkyys
  • allergia
  • homeyliherkkyys
  • heikentynyt aivotoiminta, mielen ongelmat
  • kilpirauhasen ongelmat
  • jatkuva väsymys
  • ylipaino

Kokonaisvaltaisesti, yksilöllisesti ja luonnollisesti

Marja Ruuti on virallisen terveydenhuollon laillistettu ravitsemusterapeutti, mutta lisäksi opiskellut luonnonmukaista terveydenhoitoa ja funktionaalista lääketiedettä.
Vastaanotolla mietitään tilannettasi kokonaisvaltaisesti ja sovelletaan laajaa ravintotietoutta yksilöllisesti. Lähtökohtana on elämäntilanteesi ja tähänastinen ruokavaliosi, joiden pohjalta ratkaistaan mitä säilytetään, mitä muutoksia tarvitaan, miten toteutetaan ja mitä tukea muutoksiin tarvitaan. Perustana on aina mahdollisimman luonnollinen ruokavalio, jota täydennetään tarvittaessa lisäravinteiden avulla.

Ruokapäiväkirja

Ennen vastaanottoa on suositeltavaa pitää keskustelun pohjaksi ruokapäiväkirjaa vähintään viisi päivää, joista mielellään yksi on viikonlopun päivä. Tavallista ruokailuasi kuvaavan ruokapäiväkirjan pohjalta saat parhaan yksilöllisen avun.
Ilman ruokapäiväkirjaakin selvitään, jos ei ole mahdollisuutta sen pitämiseen ennen keskustelua.

Voit tulostaa kaavakkeen ja ohjeen ruokapäiväkirjaa varten linkistä tai kirjata syömisesi jollekin muulle paperille.

Oikeaa ravintoa minulle - opas ravintosuositusten viidakkoon

Helmikuussa 2012 ilmestyi Marja Ruutin edelleen ajankohtainen kirja Oikeaa ravintoa minulle – opas ravintosuositusten viidakkoon

Ruokaan ja ravitsemukseen liittyviä ongelmia puidaan nyt enemmän kuin koskaan. Suurimmat totuudet terveyttä edistävästä ruokavaliosta ovat kuitenkin hyvin yksinkertaisia. Kirja pyrkii rauhoittamaan hämmennystä, joka on syntynyt ristiriitaisista ravintosuosituksista, dieettiohjeista ja hälyttävistä ruokateollisuuden paljastuksista. Avainsanat hyvään ruokavalioon ovat yksilöllisyys ja luonnollisuus. Meillä on mahdollisuus valita.

Syöminen on yksinkertaista – jokainen luontokappale madosta norsuun tietää ilman ravinto-oppia, mitä syödä. Ihminen on kuitenkin onnistunut jalostamaan ruokansa kauas alkuperäisestä, lajinmukaisesta ravinnosta, ja ruokaostosten tekeminen e-koodien viidakossa tuntuu nykyisin hankalalta. Ihmedieettejä ja kaloritaulukoita ei kuitenkaan tarvita, kunhan tietää mitä on ihmisen luonnollinen ravinto ja mikä ruoka sopii itselle.

"Oikeaa ravintoa minulle" korostaa yksilöllistä, juuri omiin tarpeisiin sovellettua terveellistä ruokaa. Ruokavalio voi olla hyvin erilainen esimerkiksi aineenvaihduntatyypistä tai sairaushistoriasta riippuen. Yksi sairastuu liiasta sokerin käytöstä jo lapsena, toinen ei koskaan. Maidosta, viljoista ja perunoista ei suinkaan tarvitse kieltäytyä, jos ne sopivat omalle keholle. Mutta sopimattomien ruoka-aineiden välttäminen saattaa jopa poistaa vaikeankin sairauden oireet.

Ihminen on elimistöltään sekaravinnon syöjä, jonka on mahdollista tulla toimeen monenlaisella ruoalla. Ruokailutottumukset poikkeavat paljon toisistaan maapallon eri kolkissa. Afrikan masait syövät maito- ja lihavoittoista ruokaa, ja monet trooppisten alueiden alkuperäiskansat ovat kasvissyöjiä. Näitä toisistaan suuresti poikkeavia ruokavalioita yhdistää kaksi asiaa: ruoka-aineiden luonnollisuus ja 'lähiruoka'. Suomalaisten jokapäiväisen lähiruoan muodostivat pitkään kala, riista, ruis, nauris ja marjat.

Nykyisin ruokavalion keskeiset ongelmat liittyvät liialliseen ja välipalatyyppiseen syömiseen, kunnollisten kasviksia ja proteiinipitoisia aineksia sisältävien aterioiden vähäisyyteen sekä teollisesti käsiteltyjen tuotteiden runsauteen. "Mitä enemmän vähäkuituisia, niukkaravinteisia ja teollisesti muunnettuja ruokia nautitaan, sitä enemmän kärsitään syömiseen liittyvistä ongelmista sekä kehon että mielen alueella. Suuria muutoksia saadaan aikaan pelkästään poistamalla sokeri ja valkojauhotuotteet, jos ne ovat näytelleet merkittävää roolia ruokavaliossa."

Otteita kirja-arvioinneista:

Marja Ruuti sanoo kirjassaan Oikeaa ravintoa minulle, että syömisen taidon pitäisi olla peruskoulun oppiaineena. Ihan samaa mieltä! Ruutin kirja voisi mainiosti toimia sen oppiaineen oppikirjana, joka jokaisen pitäisi loppukokeena tenttiä. Kirja käy levollisesti läpi koko ruokasotien taistelutantereen, tyynnyttelee ja sovittelee ärjyvien osapuolten välillä kuin ruokamaailman Ahtisaari. Kirja käy seikkaperäisesti läpi ravinto-opin perusteet, eri ruoka-aineet, lähi- ja teolliset ruoat ja dieetit, ja antaa lohduttavia neuvoja ruokavaivoihin. Ruuti kuuluttaa hyvän, monipuolisen ruoan kunniaa, mutta suo ymmärryksen pahimmillekin ruokahairahtujille, jopa karppaajille. Kyllä tämän kirjan pitäisi olla joka kodin hyllyssä, vihkiraamatun vieressä. (Iltalehti 7.4.2012)

Ravitsemustietoa tulvii niin paljon, ettei enää tiedä, mitä söisi. Oikeaa ravintoa minulle -perustietopaketti kertoo asiallisesti niin hiilareista kuin antioksidanteista, mutta myös innostaa nauttimaan ruoasta. Lue tämä, jos suunnittelet kaalisoppakuuria. Pääsi voi kääntyä. (Kotivinkki 4/2012)

Kirja tarjoaa reittejä, joilla pääsee pois ruokasotien ja trendien mylläkästä. Vastaus on: syömällä samanlaista aitoa ruokaa, joka ennen varastoitiin maakellariin ja valmistettiin puuliedellä. Teollisen sokerikuorrutuksen tilalle yksinkertaisia aineksia, nykypäivään sovellettuna. Järkevä ja moderni opas. (et-lehti 9/2012)

oikeaa-ravintoa-minulle 

Parasta aivoillesi

Vuonna 2010 ilmestyi Otavan kustantamana Parasta aivoillesi -itsehoitokirja, johon Marja Ruuti kirjoitti aivoterveyttä edistävästä ravinnosta. Muistipulmia, Alzheimerin tautia ja dementiaa voidaan todellakin ehkäistä ja oireita lieventää oikealla ravinnolla ja muilla elämäntavoilla. Kirja on monipuolinen tietopaketti aivoja hoitavista keinoista kuten ruoasta, liikunnasta, musiikista, unesta, luonnosta ja kosketuksesta.

Suosittu kirja on ollut loppuunmyyty, mutta kolmas painos ilmestyy helmikuussa 2013.

 parasta-aivoillesi