fbpx

Terveellinen ruokavalio

Terveellisestä ruokavaliosta puhutaan paljon, mutta keskustelu pyörii usein pitkälti painonhallinnan ympärillä. Terveellinen ruokavalio vaikuttaa kuitenkin laajasti koko hyvinvointiisi ja terveyteesi.

Laadukkaasti ravittu elimistö on virkeämpi ja vahvempi: terveellisen ruokavalion avulla jaksat arjessa ja siedät stressiä paremmin, pystyt keskittymään tehokkaammin sekä yllät parempiin fyysisiin suorituksiin.

Terveellinen ruokavalio myös parantaa vastustuskykyäsi, jolloin et sairastu niin helposti ja esimerkiksi sairastat taudit usein hieman lievemmin. Hyvässä kunnossa oleva elimistö kestää paremmin myös esimerkiksi leikkaukset ja mahdolliset komplikaatiotkin ovat yleensä lievempiä sekä toipuminen nopeampaa. Hyvä ravitsemustila edistää myös lääkkeiden tervehdyttävää vaikutusta ja voi suojata mahdollisilta haittavaikutuksilta.

Millainen on terveellinen ruokavalio?

Terveellinen ruokavalio sisältää monipuolisesti:

  • Kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljoja
  • Hyvien rasvojen lähteitä, kuten kalaa, pähkinöitä ja siemeniä tai kasviöljyjä
  • Lihaa tai muita proteiinin ja B12-vitamiinin lähteitä
  • Kalsiumin ja D-vitamiinin lähteitä
  • Riittävästi vettä

Kasvikset, hedelmät, marjat ja täysjyväviljat sisältävät paljon erilaisia vitamiineja ja hivenaineita sekä kuitua, joka on välttämätöntä suolistomme normaalille toiminnalle. Mitä monipuolisemmin syöt erilaisia ja erivärisiä kasviksia ja hedelmiä, sitä kattavammin saat erilaisia vitamiineja ja hivenaineita.

Hyvät rasvat ovat tärkeitä mm. aivoillemme ja ihollemme. Suosi erityisesti ns. pehmeitä, kasvipohjaisia rasvoja, jotka eivät rasita sydäntämme yhtä paljon kuin ns. kovat, eläinperäiset rasvat. Hyviä rasvanlähteitä ovat esimerkiksi pähkinät ja siemenet, kasviöljyt, avokado ja kala. Kalaa tulisi syödä kaksi kertaa viikossa myös sen sisältämän D-vitamiinin vuoksi. Muista kuitenkin, että rasvanlähteet sisältävät usein myös paljon energiaa, jonka vuoksi niitä kannattaa nauttia kohtuudella.

Erityisesti lihaksemme tarvitsevat ravinnokseen proteiinia. Lihan lisäksi proteiinia saa myös esimerkiksi täysjyväviljoista, palkokasveista sekä pähkinöistä ja siemenistä. Mikäli et kuitenkaan käytä lainkaan eläinperäisiä tuotteita, tulee sinun varmistaa riittävä B12-vitamiinin saanti lisäravinteena.

Lihasta elimistömme saa myös rautaa, joka on tärkeää mm. veremme punasoluille, jotka kuljettavat happea. Rautaa saa myös kasviperäisistä tuotteista, mutta se saattaa imeytyä hieman lihaperäistä rautaa heikommin: lisää siis aterioille C-vitamiinia, joka auttaa raudan imeytymistä sekä seuraa säännöllisesti rauta-arvojasi.

Kalsium ja D-vitamiini ovat luustomme hyvinvoinnin perusta. Maitotuotteet sisältävät luontaisesti kalsiumia ja lisättyä D-vitamiinia, mutta kalsiumia saadaan myös joistain kasviperäisistä raaka-aineista, kuten siemenistä, pähkinöistä ja joistain kasviksista. D-vitamiini auttaa kalsiumin imeytymistä, minkä vuoksi kasvissyöjänä sinun tulisi nauttia D-vitamiinia lisäravinteena. Useisiin kasvipohjaisiin “maitotuotteisiin” on kuitenkin lisätty sekä kalsiumia että D-vitamiinia.

Merkittävä osa terveellistä ruokavaliota on myös vesi. Elimistömme on riippuvainen vedestä: yli 60 % elimistöstämme on vettä ja jokainen solumme tarvitsee sitä toimiakseen. Riittävällä vedenjuonnilla varmistat mm. aineenvaihduntasi ja suolistosi normaalin toiminnan, ravintoaineiden ja hapen tehokkaan kulun soluihisi, elimistösi normaalin lämpötilan säätelyn sekä tärkeiden elimiesi ja ihosi hyvinvoinnin. Jokaisen vedentarve on yksilöllinen, mutta keskimäärin ihmisen tulisi päivittäin juoda 1,5–2,5 litraa vettä päivässä kehon optimaalisen toiminnan varmistamiseksi. Huomioithan, että mitä enemmän liikut ja hikoilet – eli täten haihdutat nestettä kehostasi – sitä enemmän sinun tulee myös juoda.

Vitamiinit ja hivenaineet ovat hyvinvointimme perusta

Hyvinvointisi kannalta kaikkein tärkeintä kuitenkin on, että saat riittävästi energiaa kattamaan energiankulutuksesi sekä saat ravinnosta tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet.

Ihmiskeho tarvitsee useita eri vitamiineja ja hivenaineita toimiakseen normaalisti sekä pystyäkseen vastustamaan ulkoisia haittoja, kuten bakteereita, viruksia ja vapaita happiradikaaleja. Kehomme ei kuitenkaan pysty tuottamaan kaikkia tarvitsemiaan vitamiineja ja hivenaineita itse, jonka vuoksi ne tulee hankkia ravinnon kautta.

Laadukkaassa, kokonaisvaltaisessa terveydenhoidossa kartoitetaan aina myös potilaan ravitsemustila ja suunnitellaan yksilöllinen ravitsemushoito-ohjelma terveyden ylläpidon ja edistämisen sekä sairauden hoidon tueksi. Erityisesti vakavien sairauksien ollessa kyseessä on mikroravinteiden, kuten vitamiinien, hivenaineiden ja rasvahappojen mittaaminen erityisen tärkeää, jotta oikea hoito saadaan käyntiin nopeasti.

Vaikka voisit vielä hyvin, kannattaa hivenainetutkimuksessa silti käydä säännöllisesti. Hivenainetutkimus osoittaa, jos jostain ravintoaineista on puutosta, ja näin ollen pystyt tehokkaasti tukemaan kehosi optimaalista hyvinvointia sekä jopa ennalta ehkäisemään sairauksia.

Antioksidanttiklinikan erikoisosaamista ovat verestä määritettävät vitamiini-, hivenaine- ja rasvahappotutkimukset sekä hapetusstressimittaukset. Perinteisen terveydenhuollon lisäksi tarjoamme kokonaisvaltaista tukea hyvinvointisi edistämiseen ja sairauksiesi hoitoon.

Haluatko varmistaa kehosi optimaalisen ravitsemustilan? Lue lisää hivenainetutkimuksesta ja varaa aika lähimmälle Antioksidanttiklinikallesi!

Varaa soittamalla

09 6226 4545

Varausnumero auki ma-pe klo 8-17